Rakousko 2013
Na rakouském „modrém“ Dunaji …
Evropský veletok Dunaj je dlouhý více než 2800 km. Vyberte si potom úsek, který by se dal uplout za čtyři dny, který má zajímavé okolí a kde je možnost si půjčit loď. Nám z téhle rovnice vyšel úsek mezi rakouským Lincem a německým Pasovem. A výsledek by byl nadmíru vynikající, kdyby byla příznivá i další důležitá veličina, počasí. A to opravdu bylo poněkud málo příznivé. Zde je pár postřehů z naší plavby.
V úseku mezi Passau a Linz horní tok Dunaje protéká hlubokým údolím, geograficky ve snížení mezi Alpami a Českým masívem. Celý úsek je dlouhý cca 100 říčních kilometrů, právě tak na čtyři dny plavby – tam a zpět. A je to část toku Dunaje s velmi krásným okolím a dobře vybavená pro rekreační plavbu.
Naším startovním místem byla Marína Donauschlinge ve Schlögenu, na poloviční cestě mezi Passau a Linz, na ř. km 2187. Název maríny je velmi příhodný – die Schlinge = smyčka. V těchto místech vytváří tok Dunaje opravdu romantický zákrut na své cestě mezi údolními kopci. Při příjezdu do maríny jsme viděli na vlastní oči následky 100-leté červnové povodně, která tento region před čtrnácti dny postihla. Ale Dunaj byl už „schiffbaar“, pouze asi 1 m nad normál a lidé na břehu dělali vše pro to, aby se s pohromou co nejrychleji vyrovnali.
Asi sedmimetrová „Danube Lady 1“ – typ Antares – je ideální právě pro plavbu na „rychlém“ Dunaji. Benzínový motor Yamaha 150 PS ji umožňuje si i na takové řece „dělat co chce“ a umí i padesátikilometrovou rychlost. Pro vícedenní plavbu je vhodná pro dvoučlennou posádku. Nám posloužila spolehlivě. Až na tu spotřebu benzínu.
První den jsme vypluli po proudu s cílem v Linci. Zvýšená hladina řeky nás hnala jako na tobogánu, v sevřeném hlubokém údolí, občas zpestřeném hradem či zříceninou. Břehy byly poznamenány minulou povodní velkými nánosy štěrku.
Rychlý tok řeky je na cestě do Lince zpomalen dvěmi mohutnými jezy se zdymadly: Aschach a Ottensheim. Vzhledem k malému lodnímu provozu se jejich překonání obejde bez čekání, pokud se alespoň půl hodiny předem nahlásíte telefonem.
V Linci se Dunaj rozlévá do větší šíře, proud však neztrácí na své mohutnosti, široká řeka budí při zvýšené hladině docela respekt. A protože začalo i vydatně pršet, byli jsme rádi, že jsme v cíli dnešní etapy. Takže kde zakotvit …
Vhodný pro kotvení a přenocování v Linci je „Winterhafen“, asi dva kilometry od centra města, vjezd je na pravém břehu. Při našem pobytu se zdál trochu opuštěný a mnoho „služeb“ nám nenabídl.
Plavba „nahoru“ byla podstatně pomalejší, motor lodě musel překonávat proud o rychlosti místy až 13 km/hod. My jsme při řízení lodi překonávali silný celodenní déšť. S tak mohutným proudem zápasily i velké hotelové lodě. Do maríny v Schlögenu jsme dopluli až pozdě odpoledne.
Další dva dny jsme pluli do německého Pasova, proti proudu a zpět „dolů“ do Schlögenu. I na tomto úseku je říční tok zasazený do krásného údolí. Musí se zde překonat dva vysoké jezy s komorami: Jochenstein a Passau-Kachlet. Všechny komory, i ty předešlé, jsou „pohodlné a bezpečné“ i pro malé sporťáky. Jen nám připadalo, že napouštění a vypouštění vody je docela pomalé.
Při naší plavbě nebyl velký provoz nákladních lodí, ale občasné setkání s takovým plavidlem naši plavbu zpestřilo. Pro kotvení v Passau je nejvhodnější „Sportboothafen“ na ř. km 2232, poněkud však vzdálenější od historického centra města. Těsně před Passau se do Dunaje vlévá Inn a je s podivem, jak vodnatý je tento pravobřežní přítok.
Během celé plavby – 100 km tam a 100 km zpět – bylo možné přistát na mnoha vhodných místech … Byly to maríny s vhodným vybavením – Marína Untermühl, Hafen Kasten, Marína Obernzell a další, nebo jen přístavní můstky pro krátkodobé kotvení.
Dunaj mezi Passau a Linz stojí za plavbu. Neznám ostatní úseky řeky, ale tenhle je opravdu krásný a zajímavý. A perfektní je i loď Lady Danube. Zkuste to taky …
Červen 2013
Charter: www.donau-fun-charter.at