Polsko 2016 I

Nová plavební možnost v Polsku:
Gliwický kanál a Horní Odra

Když objevím nový charter v zajímavém plavebním regionu, nedá mi to, abych ho neprozkoumal. To je případ Maríny Gliwice a Gliwického kanálu. A k tomu je hned na začátku nutné dodat, že tuhle plavební možnost máme takřka za humny – my ze středních Čech trochu dál, ale ze severní Moravy a Slezka pár kilometrů. Tak proč se hnát na druhý konec Evropy…

 

Marína Gliwice a loď:

Na „prozkoumání“ Gliwitského kanálu jsme si vyhradili jen květnový víkend, sobotu a neděli, což odpovídá plavbě „40 km tam a zpět“. Ale po domluvě s Ewou jsme si mohli vzít loď už v pátek večer, kdy jsme do Maríny Gliwice dorazili po celodenní jízdě z Kolína – samozřejmě s „vlastivědnými“ přestávkami, např. v úžasném evangelickém „Kostele míru“ v Jaworu. Marína Gliwice se nachází při vjezdu do Portu Gliwice z kanálu.
Loď „Reggae“ je osmimetrová motorová jachta, vybavená vším potřebným pro nenáročný několikadenní pobyt, nejlépe v sestavě 2+1 nebo pro rodinu s dětmi. Je dobře ovladatelná a spotřeba benzínu nestojí za řeč. Marína Gliwice ale nabízí i větší výběr charterových lodí.
Tak jsme v sobotu ráno vypluli na mimosezóně opuštěný kanál a našimi jedinými společníky byla po delší době pouze asi školní kajakářská výprava a několik rybářských „gumáků“. Ale proč se někde tísit mezi loděmi…

Gliwický kanál:

Tento kanál nahradil původní Kanál Klodnický, který byl vybudován, v malém rozměru tehdejších kanálů, již na začátku 19. století. Dnes se po tomto kanálu zachovaly jen velmi nepatrné zbytky tělesa kanálu a několika komor. Důvodem vybudování nového, daleko většího kanálu, bylo umožnit a zlevnit zásobování Berlína průmyslovými výrobky a především uhlím z gliwických šachet levnou lodní dopravou. Stavba začala v roce 1934 za použití velmi primitivní ruční práce. Přesto se postavilo šest nových zdymadel o rozměrech 71 x 12 m, nový port v Gliwicích a velmi zajímavý objekt, aquadukt přes řeku Klodnicu. Plný provoz na kanále byl zahájen v roce 1939. Gliwický kanál je dlouhý 40 km a spojuje řeku Odru, od města Kedzierzyn Kożle, kde končí její splavnost, do konečného přístavu v městě Gliwice. V tomto přístavu se taky nachází Marina Gliwice. Lodní provoz na kanále už není takový „jak to bylo dříve“. Proto je pro rekreační plavbu velmi atraktivní.

 

„Sluzovanie“ – proplouvání zdymadly :

Hned jeden kilometr od maríny je první sluza „Łabedy“. Tam je možné si vyzkoušet proplouvání gliwickými komorami – není to nic složitého. Na druhém žebříku „od konce“ je lano, za které se chytneme… a je hotovo – platí při plavbě „dolů i nahoru“. Zdymadel na kanále je šest, dvě zdvíhají cca 10 m, ostatní cca metrů šest. Při současném provozu je proplavování rychlé, stačí se na prvním zdymadle domluvit, přes která další zdymadla poplujeme… a jsou připravena…
Polední přestávku „držíme“ v maríně Újazd na 15. km, ve společnosti přátelského a ochotného „Hafenmeistra“ Krzysztofa.

Závěr prvního dne plavby:

Posledním zdymadlem na Gliwickém kanále, prvním od Odry, je Sluza Klodnica. Tam jsme měli „problém“ – asi hodinové zdržení – protože měl přednost výletní „parník“, který při své délce 56 m a při šířce kanálu prováděl nad zdymadlem velmi komplikovanou otočku se svými klienty. Ale my jsme nikam nespěchali. A pozorování takových lodních manévrů je určitě zajímavé…
K soutoku s řekou Odra a do Maríny Lasoki nám zbývalo pár kilometrů. Marína Lasoki je opravdu pohodlná marína – na ř. km 100 řeky Odry na levém břehu.
Zde je nutné poznamenat: Pokud budete mít charter na více dní, druhý den budete pokračovat po Odře, po proudu, do dalších marín a měst na Odře, jak vám to čas dovolí: Krapkowice – Jachtport, ř. km 124,5, Opole – Marína, ř. km 150, a nebo až do Wroclawi na ř. km 256. V nabídce charteru je i jednosměrná plavba právě do Wroclawi (zpět vás dovezou mikrobusem).
Řeku Odru znám z jiných úseků, je velmi krásná a zajímavá po celém svém toku – a v tomto úseku je navíc kanalizovaná, bez záludností volně tekoucí řeky, jako je třeba Wisla.

Plavba zpět:

Ráno odplouváme z Maríny Lasoki s cílem prohlédnout si „konec splavnosti Odry“: pro velké lodě je zde opravdu konec, mohou pokračovat jen na Gliwcký kanál, ale pro malé lodě funguje v Kożle obnovená historická samoobslužná sluza: a pokud „krz ni“ neprojedete, i její prohlídka je zajímavá. Dalším objektem, vyžadující naši lodnickou pozornost, je bývalý rozsáhlý nákladní přístav Kedzierdzyn Kożle, hned za soutokem řeky a kanálu.
A zajímavostmi na následujících kilometrech naší plavby může být třeba odbočka pozoruhodného Kedzierdzynského kanálu nebo „sifon“ řeky Klodnica – její originální křížení s kanálem. Takovéto stavby jsou dost neobvyklé, např. v Polsku jsou jen dvě. A taky rezervace kormoránů u jezera Dzierżno Duże na 32. km.
Ale to už se blížíme k cíli plavby, o kterém nás z dálky „informují“ přístavní jeřáby Portu Gliwice. V portu je dost velký provoz, velké kontejnerové překladiště. Ale ani jeden kontejner tam nepřipluje po lodi – zase jedna známka toho, jak nákladní lodní doprava, bohužel, skomírá.
Večer předáme loď a v pondělí ráno odjíždíme domů.

Kędzierzynský kanál:

Odbočuje na desátém kilometru (počítáno od řeky Odra) z Gliwického kanálu. Byl vybudován – v délce 6 km – v roce 1938 až 1943 jako počátek plánovaného Kanálu Odra – Dunaj (???). V minulých letech byl používán pro lodní dopravu do přilehlé chemičky. Jak je vidět, myšlenka na spojení Odry a Dunaje „nevznikla dnes“. Včera pouze „zanikla“… škoda. Nejenom pro nás, sváteční skipery.

Vodní cesta Gliwický kanál a Horní Odra nabízejí pěkný plavební zážitek, třeba jen na wíkend nebo i na více dní. A pro lodníky, kteří chtějí poznat něco nového, je to fakt bezva tip.

 
GL16

Charter: Marina Gliwice

www.marinagliwice.pl

Květen 2016